Marko Kiauta: Spremembe so priložnost – za razvoj ali pa za krizo!
S kolegom Markom Kiauto (Tangram TQC), izjemno izkušenim načrtovalcem, graditeljem in presojevalcem sistemov kakovosti sva nekaj dni nazaj presojala sistem ISO 9001: 2008 v enem od javnih zavodov.
Ko se sprememba spremeni v problem
Pa je Marko še pred samo presojo na tablo narisal tale zanimiv diagram o pomenu sprememb, kako jih lahko zaznavamo, kako jih obravnavamo ali se nanje odzivamo. Včasih tudi počakamo, da se spremembe spremenijo v probleme in če nas le-ti zasujejo, imamo krizo. No tako nekako je sedaj v gospodarstvu, pa tudi v marsikateri družini.
Usoda voljnega vodi, brezvoljnega požira.
Vse skupaj je Marko povezal s izrekom filozofa Seneke: “Usoda voljnega vodi, brezvoljnega požira.”
- Usoda voljnega vodi: To je tisti, ki proaktivno sprejema spremembe, se prilagodi nanje, jih celo obrne sebi v prid in tako čaka (ne samo čaka, pričakuje!) nove spremembe. Če tole ponazorim s primerom učencev in šole: učimo se sproti in znamo.
- Usoda brezvoljnega požira: To pa je tisti, ki čaka, da spremembe vodijo v problem, ki celo čaka na kopičenje problemov in ko jih je dovolj, je tu kriza. Gotovo nam je jasno, da takega “usoda” resnično požre – če le dovolj dolgo čaka. Šolski primer: Počakamo na “cvek” in se šele potem začnemo učiti ali celo počakamo na veliko cvekov, pri veliko predmetih, se učimo med počitnicami (ni časa za temeljit počitek), kar lahko vodi do tega, da šole ne končamo.
Če smo proaktivni imamo vsaj tri prednosti (Ichak K. Adizes):
- Časovna prednost: probleme preprečimo, spremembe prej zaznamo in se nanje proaktivno odzovemo, krog je precej manjši;
- Boljše vzdušje: v podjetju, organizaciji, družini ali pa v odnosu delujemo stalno v boljšem vzdušju, problemi in krize nas ne dušijo;
- Problemom se izognemo: sploh nimamo dela s problemi in v njihovo reševanje ne vlagamo energije.
No in ker sva bila seveda na presoji, je Marko vse skupaj povezal s standardom kakovosti in točkami ISO 9001: 2008.
Enako je v družinah
Prav tako je v naših družinah, v naših odnosih. Spremembe so stalnica, ne moremo se jim izogniti, lahko jih vzamemo kot priložnosti za rast in jih proaktivno predelamo. Pomeni, da smo “čuječi”, pripravljeni spremljati spremembe, jih včasih celo predvideti – to ja sicer “nadgradnja”! in ne samo čakati na probleme in (če še problemov ne rešujemo) krize. Oh, kako radi počakamo na probleme in krize!
Hvala Marku za tako učinkovit, zanimiv in poučen začetek presoje. Sam dragocena spoznanja kolega že dajem naprej – najprej v svoji družini. Pa jih dajte še vi: Zastonj ste prejeli, zastonj dajajte. Mt 10,8
Foto: S. Hermann & F. Richter, Pixabay
aleš, hvala za to objavo. preprost načrt, samo držat se ga je treba…
Hvala Aleš,
pravijo, da se naše obnašanje (žal, dokler ne dosežemo svojega resničnega jaza) spreminja glede na situacije in sogovornike.
Tvoja družba vpliva name tako, da se mi zdi svet lepši in to me je tudi spodbudilo takemu uvodu v presojo, kar sicer ne počnem.
Lepo se imej
Marko
Zakaj večina tistih, ki morajo ali bi lahko, tega prikaza in potrebnih aktivnosti ne uporabijo.
Me bi pa kot upokojenca, ki se je z uvajanjem in vzdrževanjem sistema ISO 9001 v podjetju veliko ukvarjal , tako na splošno zanimalo, na kakšne rezultate kažejo te presoje danes, tako čez palec v primerjavi s stanjem 10 – 15 let nazaj, ko sem bil sam še aktivno zaposlen.
@Marko: Lepo rečeno. Sam sem bil kar malo presenečen nad globino predstavitve pred “navadno” presojo. Mislim, da so bili tudi najini sodelavci. Pozitivno seveda.
@Rak: Ne vem. Pošlji povezavo na blog tistim, ki bi po tvoje morali vedeti in to uporabiti.
Na vprašanje glede ISO 9001 ti žal ne morem odgovoriti, ker se ukvarjam s tem (pa še to bolj malo) zadnjih nekaj let. Pojma nimam kakšno je bilo stanje pred 15 leti. Vsekakor se je sistem v nekaterih organizacijah dobro prijel, prehaja od birokratskega pristopa k iskanju realne dodane vrednosti sistema vodenja kakovosti. Kot vedno pa je vse odvisno od ljudi. Po mojem občutku je še vedno preveč birokracije.
Hvala Aleš, predvsem tisto me veseli, da prehaja od birokratskega pristopa k iskanju …..