Zakaj je bila akcija Očistimo Slovenijo lahko uspešna?

Kdor je bil zraven pri načrtovanju akcije ali pa je sodeloval samo 17. aprila, kdor je videl gore odpadkov, kdor je doživel duha akcije, kdor je spremljal medije v zadnjih dneh, kdor je kadarkoli poskusil animirati skupino ljudi v skupno akcijo, ta se gotovo strinja, da je akcija Očistimo Slovenijo v enem dnevu izjemno uspela. Poglejmo dejstva:
– cilj izdelati nacionalni register divjih odlagališč je popolnoma dosežen: v register so prostovoljci vpisali preko 10.000 divjih odlagališč z vsemi podatki, celo s fotografijo,
– cilj 200.000 ljudi je močno presežen s številko 250.000, kar predstavlja kar 12,5 % celotne populacije,
– cilj zbrati 20.000 ton odpadkov je ob 70.000 m3 verjetno tudi dosežen,
– cilj ozaveščanja in izobraževanja o izboljšanju odnosa do ravnanja z odpadki – seveda je dosežen. Vsaj teh 250.000 ljudi ne bo nikoli več svinjalo narave. Senzibilnost ljudi do svinjalcev se je zelo povečala.

Vse kar je potrebno za uspeh

Mladi ekologi so s svojo mladostno svežino, odprtostjo, resnostjo, navdušenjem in ne nazadnje tudi znanjem prinesli v akcijo prav vse kar je potrebno za uspeh. Za uspeh vsakega projekta rabimo vse štiri komponente, ki sestavljajo naravo človeka: telesno, umsko, socialno-odnosno in duhovno. V tej akciji so se vse štiri komponente združile. Zato zmaga.

»Telesna« komponenta je praktičnost in izzivalnost same zasnove akcije. Kdo bi si lahko predstavljal, da bi lahko očistili – pomislite – celo državo v enem samem dnevu? Saj to ni mogoče! Ljudje imamo radi oprijemljive, praktične rešitve, brez dolgih debat in »flancanja« o veletrajnostnih rešitvah daleč v oblakih. Ljudje imamo radi »nemogoče poti« (izzive), kot bi rekel pokojni Tomaž Humar. Akcija je ponujala oboje.

Umska komponenta akcije je organizacijska domišljenost, izjemno dober načrt in vpetost različnih znanj. V akcijo so organizatorji (s pomočjo virov) vpletli ogromno znanja projektnega dela, informacijsko-tehnološkega znanja, znanja uporabe internetnih socialnih omrežij, znanj ravnanja z odpadki in znanja odnosov z javnostmi.

Geopedija se je tako za pol leta spremenila v drugi dom približno tisoč zagnanih iskalcev divjih odlagališč. Najprej s »skeniranjem« letalskih posnetkov na računalniku in označevanjem divjih odlagališč, potem s potrjevanjem le-teh v naravi, pa z vnašanjem divjih odlagališč s terena. Vse so organizatorji podprli z odličnimi, razumljivimi in človeku prijaznimi internetnimi orodji. Še več, vsako internetno orodje je bilo pospremljeno v življenje z učinkovitimi navodili, ki bi bili lahko za zgled izdelovalcem dokumentov v velikih podjetjih.

Vsako vprašanje, ki smo partnerji projekta naslovili na organizatorje, je dobilo odgovor v enem dnevu. Vse z namenom olajšati delo popisovalcem. Na dan akcije je organizacija tekla kot namazana. Vse prostovoljno. O, ko bi bila organizacija dela v naših podjetjih taka!

Socialno komponento predstavlja dejstvo, da je akcija povezovala ljudi. V teh tako razdiralnih časih smo državljani prav potrebovali nekaj kar bi nas povezalo, ne glede na ideološke, politične in vsemogoče razlike. Taka akcija je pravi skupni imenovalec, kjer se lahko najdemo vsi. Saj ljudje se radi družimo, saj ljudem ni vseeno za sočloveka, za naše skupno okolje. Takih dejanj nam manjka, takih zgledov nimamo veliko v zadnjih letih. Upam, da je predsednik države kot »inštitut« povezovanja državljanov dovolj luciden, da je opazil to našo žejo po povezovanju.

Duhovna komponenta akcija pa je odnos ljudi do nečesa kar nas presega, kar je večje od nas. Kristjani pravimo temu Bog (v povezavi s to akcijo naš odnos do Stvarstva), drugi temu pravijo višja sila ali kako drugače, ateisti morda narava, … Ljudje smo pač transcendentna bitja in tega ne moremo zatajiti.

Kako naprej?
Veter je v jadrih. Zagon je tu. Kritična masa ljudi, ki jim ni vseeno, se je močno povečala. Senzibilnost ljudi za drugačen odnos do okolja je večja. S tem pa že prehajamo od bolj na praktičnost osredotočene akcije, na trajnostni razvoj, ko se bo vedno več ljudi začelo spraševati o svojem vplivu na okolje, o etičnosti pretirane potrošnje, o pomenu iskanja »točke dovolj«, o odnosu do porabe energije.

Kot poznam organizatorje, se bo akcija nadaljevala. Sem pripravljen na drugo poglavje in se že prav veselim.

OPOMBA: Članek je objavljen na blogovskem portalu Drugi svet.

3 odgovorov

Trackbacks & Pingbacks

  1. "Zakaj je bila akcija Očistimo Slovenijo lahko uspešna?" Zaradi vključitve vseh 4 komponent človeka… http://bit.ly/cmkf5b

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Danilo Kozoderc. Danilo Kozoderc said: Zakaj je bila akcija "Očistimo Slovenijo v enem dnevu" tako uspešna? http://ow.ly/1BUJZ […]

  3. Zakaj je bila akcija "Očistimo Slovenijo v enem dnevu" tako uspešna? http://ow.ly/1BUJZ

Pusti komentar

Se želite pridružiti pogovoru?
Vabljeni ste, da prispevate!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja